searchSymbol
Astrid Lindgrens Värld har stängt för året | Läs mer här
hero

Information inför ditt besök

Vi öppnar parken försiktigt och med omsorg
Den 17 juni är det säsongspremiär för Astrid Lindgrens Värld. Vi längtar verkligen efter att få ta emot dig som gäst!

Men som vi alla vet råder speciella omständigheter just nu. Att öppna en park där flera människor kommer att röra sig innebär att vi måste ta extra stort ansvar för att inte bidra till spridning av coronaviruset.

När inget är sig likt betyder det också att årets öppning blir annorlunda och begränsad. Till en början, i alla fall. Vi kommer att följa de rekommendationer och riktlinjer som Folkhälsomyndigheten har satt upp.


Social distansering
De allmänna uppmaningarna att stanna hemma om man är sjuk eller har minsta symptom, att tvätta händerna ofta och nysa eller hosta i armvecket, detta gäller såklart både för gäster och våra egna medarbetare.

Vi kommer vara mycket noga med att våra gäster håller de sociala avstånd som rekommenderas. Det gäller såväl vid publikplatser som restauranger och butiker. Parken är hela 18 hektar stor (25 fotbollsplaner), så genom att reglera antalet totala gäster i parken så kommer vi kunna leva upp till de rekommendationer och krav som idag gäller. Ändras dessa så följer vi självklart efter med lämpliga åtgärder.

BILJETTER & ÅRS- OCH PRESENTKORT
Behöver jag förboka entrébiljetter till parken?

Ja, du måste boka din biljett i förväg och köpa dina entrébiljetter online via vår hemsida  för den dagen du vill besöka oss. Om du kommer med bil så tänk även på att köpa din parkeringsbiljett i förväg. Allt för att undvika köbildning och onödig kontakt vid försäljningsställe.

Boka din biljett här
Påverkas entrépriset i och med att upplevelsen inte blir exakt densamma?

Även om inte allt blir exakt som vanligt kommer vi att ha alla miljöer och alla föreställningar igång. Det innebär att vi har samma kostnader som en vanlig säsong men betydligt färre gäster per dag. Därför finns det tyvärr inget utrymme för en sänkning av entrépriset.

Hur blir det vid entrén, kommer det uppstå kö som det brukar gör ett normalt år?

Vi kommer endast ta emot ett begränsat antal gäster och utöver det kommer vi sätta upp köfållor och fler entréer in till parken.

Jag har ett årskort, hur hanteras det?

Du som redan har köpt ett årskort ska ha fått ett mail med instruktioner om vad som gäller. Om du inte fått det, titta i din skräpkorg eller maila oss på info@astridlindgrensvarld.se

Vi som har årskort, behöver vi boka entrébiljetter?

Du som har årskort behöver också boka din entrébiljett online, och scanna både biljett och årskort i entrén.

Hur gör ni med presentkort?

Kontakta oss på bokning@astridlindgrensvarld.se eller 0492-798 00 så får du hjälp.

Hur många besökare kan parken ta emot per dag?

Vi kommer börja med 1500 gäster och sedan försiktigt öka antalet gäster så att social distansering lätt kan hållas i parken. Ändras nuvarande restriktioner så kommer självklart även totala antalet gäster i parken att justeras.

Vad gör vi för att minska risken för smittspridning?

För att minimera riskerna för smittspridning har vi infört rutiner som bygger på både kunskap och handling. Vi har intensifierat vår städning, både i rum och i allmänna utrymmen, och ser till att tvål och pappershanddukar finns tillgängligt på toaletterna. Handsprit har ställts ut på flera ställen. Alla medarbetare får dagligen de senaste direktiven, både muntligen och via anslag, vad som gäller i fråga om hygien och Folkhälsomyndighetens anvisningar.
Alla medarbetare ska stanna hemma från jobbet om de har förkylningssymptom, hosta, andningssvårigheter eller feber. Och de ska vara symptomfria 48 timmar innan de börjar jobba igen.

BUTIKER, RESTAURANGER OCH BETALNING

Kommer butiker och restauranger att vara öppna?
Våra butiker och restauranger kommer vara öppna men här kommer vi givetvis att fokusera på att de rekommenderade avstånden hålls.

Både butiker och restauranger kommer att vara kontantfria. Det är endast kortbetalning som gäller.

Här är några av de säkerhetsåtgärder vi vidtagit för restaurang och butik:

  • Skyltar med uppmaning om att hålla avstånd finns uppsatta.
  • Mer utrymme mellan sittplatserna inne i restaurangerna och gott om platser på uteserveringarna.
  • Stationer med handsprit är utplacerade på utvalda ställen.
  • Extra städrutiner har införts gällande avtorkning med desinficeringsmedel på handtag och andra kontaktytor.
  • Handsprit finns på flertalet olika platser och vi använder plasthandskar och skyddskläder där det anses behövas.
  • Vi kommer bara att sälja lösgodis med papper runt. Fler varianter av våra godisstrutar kommer att finnas i våra godisbutiker som Karamellkokeriet och Chokladbutiken

 

Kan jag betala med kontanter?
Glöm inte att ha med bank- eller betalkort när du kommer. För att minska smittspridning är nämligen hela parken kontantfri. Det betyder att det endast går att betala med kort (ej Swish).

FÖRESTÄLLNINGAR & DAGSPROGRAM
Hur kommer föreställningarna att fungera?

Vi kommer ha fullt huvudsäsongsprogram och några scener kommer att spelas flera gånger extra per dag.

Vi kommer styra antalet gäster som kan se föreställningarna därför kommer vi ha publikvärdar som räknar in gäster för varje föreställning och vi kommer behöva tömma publikplatserna mellan föreställningarna för att sedan fylla på igen.

Alla sittplatser kommer vara markerade enligt rekommenderad social distansering. In och utgång till miljöerna i samband med scenerna kommer att styras. Alla ingångar till publikplatser kommer inte vara öppna. Allt för att på ett bra sätt reglera sociala distanseringen.

Vi kommer tyvärr inte kunna bjuda in gäster till miljön efter föreställningen för att träffa karaktärerna som vi brukar. Men miljön kommer öppnas för lek under dagen på utvalda tider.

Får mitt barn träffa karaktärerna?

Vi vet att en väldigt stor del av upplevelsen i Astrid Lindgrens Värld är att på nära håll få träffa alla parkens karaktärer. Detta är såklart inte möjligt i nuläget. För att skydda både karaktärer och gäster för smittspridning kommer detta inslag att utgå. Tråkigt såklart, men nödvändigt.

Behöver vi förboka platser till föreställningarna?

Nej, det går inte att förboka platser till föreställningarna. Platserna kommer att vara begränsade och vi tömmer publikplatserna efter varje föreställning. I och med begränsningar av antal sittplatser kan vi inte garantera att du får plats och ber om din förståelse för detta.

Kan det bli fler än 50 personer på gradänger/publikplatser?

Det kommer endast släppas in 50 personer per föreställning, samtidigt som de mindre miljöerna kommer ta emot färre. Allt regleras utifrån riktlinjer på social distansering som noggrant kommer att hållas.

Blir det skillnad på upplevelsen jämfört mot ett normalt år?

Ja, det kommer det oundvikligen att bli. En skillnad är att du som gäst inte kommer att kunna se lika många föreställningar som vanligt med tanke på kraven på social distansering på åskådarplatserna. Man kan inte sitta lika nära varandra.

(Inte ens ett normalt år hinner man se alla föreställningar på en dag. Det kräver ett flerdagarsbesök då vi dagligen spelar cirka 50 föreställningar med olika längd)

Vi kommer inte heller kunna genomföra mötet mellan karaktärerna och dig som gäst på det sätt vi brukar göra.Andra aktiviteter som kommer att förändras är t ex skicklighetsspelen. Inga spel kommer att finnas där bollar eller ringar ska kastas. Allt för att minska på antalet kontaktytor.

Är grillplatserna öppna?

Ja, grillplatserna är öppna och vi tillhandahåller kol och tändvätska.

Är lekmiljöerna öppna?

Leken är viktig i Sveriges största utomhusteater, även i coronatider. Alla parkens lekmiljöer förutom Lekladan (vid Katthultsmiljön) kommer att vara öppna och vi har ökat städfrekvensen ytterligare.

Hygien och städrutiner i parken

Utöver handspritstationerna som finns placerade runtom i parken finns det flera toaletter där det går bra att tvätta händerna ofta under dagen. Här har vi ett gemensamt ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Våra städrutiner är också skärpta för att minimera smittspridning. Det gäller inte bara toaletterna utan hela parken.

Det kommer att finnas handspritstationer för våra besökare på strategiskt utvalda platser runtom i hela parken.

AVBOKNINGSREGLER

Hur gör ni om jag vill avboka?

Vi har tillfälligt valt att ge dig som gäst en flexibilitet i din bokning pga rådande omständigheter. Fri av- och ombokning gäller tills vidare. Det innebär att du fram till dagen före ankomst kan av- eller omboka din vistelse hos oss. Ordinarie av och ombokningsregler gäller alltså inte.

 

BOENDE & BOKNINGAR
Hur tänker vi kring gästboendet?

Om du har bokat ett av våra boenden så vill vi berätta lite om vilka säkerhetsåtgärder vi vidtagit så här i coronatider.
För det första så har vi utökat städtillfällena både i rummen och i allmänna utrymmen. Extra noggrant städar vi de ytor som vidrörs mest. Som handtag, trappräcken och kortmaskiner.

Vi har över 120 boenden som alla har egen dusch, toalett och självhushåll, vilket innebär att vi har goda förutsättningar för att även under boende bibehålla en god social distansering.

På de boenden där vi inte har det (Enetorp och husvagns- och bilplatser) har vi dragit ner på antalet boenden/platser för att minska trängsel i servicehus och dusch/toalettutrymmen.

För de gäster som vill äta frukost eller middag i Majkens restaurang så kommer den möjligheten såklart även att finnas i år, dock med större begränsning i antal gäster per sittning.

Om jag bokar boende eller redan har bokat boende hos er – hur funkar det med bokning av besök i parken?

Har du redan bokat boende tidigare men inte köpt entrébiljetter är du garanterad dessa, men du behöver gå in på din bokning online (länk till mina sidor) och köpa biljetterna för den dag ni vill besöka parken.

För dig som bokar boende från och med nu, behöver köpa din entrébiljett samtidigt som du bokar boendet. Allt för att vi ska ha kontroll över tillgänglighet per dag.

Hur många vistas samtidigt i de allmänna utrymmena, så som reception/butik och servicehus?

Det varierar, men just nu har vi en väldigt låg beläggningsgrad. I reception och butik rekommenderar vi att inte hela familjen går in samtidigt och att man håller distans.

Hur gör jag vid in- och utcheckning?

För att undvika trängsel ber vi dig att endast en familjemedlem går till receptionen vid in- och utcheckning.

Kommer det vistas många personer samtidigt på frukosten och kvällsbuffén?

Vi har olika sittningar och kommer ta emot ett mindre antal gäster än vanligt. Det innebär att vi kommer ha gott om utrymme för social distansering.

Vilka städ- och hygienrutiner finns för de olika boendena och övriga allmänna utrymmen?

Vi har utökat städningen i våra boenden och i allmänna utrymmen enligt följande:

– Vi byter, liksom tidigare, både trasor och moppar mellan varje rum som städas
– Vi har placerat ut handdesinfektionsflaskor i allmänna utrymmen
– Vi städar extra på allmänna utrymmen såsom handtag, kortmaskiner, trappräcken, nycklar mm.

I servicehuset sker städning tre gånger om dagen. Tvättställ och tvål för att kunna tvätta händerna finns i alla allmänna utrymmen. Våra gäster har också tillgång till handsprit.                      Sänglinne, handdukar tvättas på tvätteri i minst 90 grader.

Hur städas mitt boende?

Oavsett om gästen innan har städat själv eller har köpt slutstädning av oss kontrollerar vår städpersonal alla boenden mellan varje gäst samt desinficerar då metallytor, handtag mm.

Hur gör jag om jag vill avboka?

På grund av den rådande situationen med coronaviruset har vi valt att ändra våra ordinarie avbokningsregler och du har nu fri av- och ombokningsmöjlighet. Det innebär att du fram till dagen före ankomst kan av- eller omboka din vistelse hos oss.

Övrigt

VI TAR ANSVAR TILLSAMMANS

ör att kunna öppna parken på ett säkert och ansvarsfullt sätt har vi genomfört alla de förändringar och rutiner som du läst om ovan. Men vi behöver givetvis din hjälp också. Vi litar på att våra gäster följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd.

– Vi stannar hemma vid minsta symptom på förkylning

– Vi tvättar händerna noggrant och ofta
– Vi undviker att röra ansiktet (ögon, näsa, mun)
– Vi hostar och nyser i armvecket
– Vi håller avstånd
– Vi tar inte i hand

Slutligen och det viktigaste av allt.
Vi ser fram emot att ha dig som gäst och hoppas att du ska få en härlig upplevelse i Astrid Lindgrens Värld 2020!

NYHETSBREV

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev fyllt med inspiration, nyheter och erbjudanden.

Lämna följande fält tomt

Läs om hur vi behandlar dina personuppgifter här.

logo
© 2020 Astrid Lindgrens Värld AB. info@astridlindgrensvarld.se, +46 (0)492 798 00. Box 198 SE-598 85 Vimmerby, Sweden. Org. nr: 556303-3033.