FAQ - Vanliga frågor

Här har vi gjort en lista på de allra vanligaste frågorna om Astrid Lindgrens Värld.
Vill du få tips från gäster som tidigare besökt oss? Här finns ett urval, av de närmare 1000 råd, som vi fick via sociala medier.


1. Får man betala extra för att se teaterföreställningarna?

Nej, all teater som spelas dagtid ingår i entrépriset, så gör även besöket på ”Vi på Saltkråkan”.


2. Vi kommer inte förrän kl. 14 och parken stänger kl. 18 kan man köpa halvdagsbiljett?

I Astrid Lindgrens Värld säljer vi enbart heldagsbiljetter.


3. Vi kommer med tåg kl. 10 och ska sova i stuga, men var ska vi göra av packningen när vi inte får stugan förrän kl. 15:30?

Packningen kan med fördel lämnas in i Informationen, innanför entrén. Där finns en bemannad förvaring för packning och värdesaker.


4. Kan man gå ut till parkeringen och in igen utan att behöva betala en gång till?

Det går jättebra. Prata med personalen i informationen så hjälper de dig att få en återinträdesbiljett.


5. Får man ha med sig hundar in i parken?

Ja, så länge den hålls i koppel och att den inte stör övriga gäster. Hundar är dock inte välkomna in i byggnader eller på Majkens mat  uteservering av hänsyn för hundens bästa samt allergiker. Övriga uteserveringar får man ha hund vid utkanten av serveringen. Vid många av våra föreställningar förekommer det djur och då kan det också vara bra att tänka på att inte sätta sig allra längst fram på åskådarplats.


6. Om man är i parken och har köpt endagarsbiljett med ändrar sig och vill gå en dag till. Går det att uppgradera?

Ja, mellan kl 15.00-17.30 så kan du ta med dina biljetter och kvittot till biljettkassorna utanför entrén. Då kan du uppgradera dina biljetter och betalar mellanskillnaden.


7. Går det komma fram överallt i parken med rullstol?

Så gott som hela parken är tillgänglig för rullstolsburna. För att se var du kan ta dig fram med rullstol,  läs vår tillgänglighetsinformation på Equalitys webbplats.


8. Finns det skrindor att hyra?

Ja, det finns skrindor att hyra vid Informationen innanför entrén. Skrindorna kostar 30 kr/dag.


9. Är alla föreställningar utomhus och vad händer om det blir busväder?

All teater spelas utomhus och vid kraftigt regnfall kan vissa föreställningar senareläggas till dess att vädret lättar, och i enstaka fall ställas in. Men du kan alltid träffa de olika karaktärerna på de utsatta tiderna.


10. Är någon/några föreställningar översatta till annat språk exempelvis tyska?

Alla föreställningar i parken spelas enbart på svenska. De flesta av berättelserna som spelas upp är väl igenkända av barnen, så språket brukar sällan vara ett hinder. I de flesta föreställningar förekommer även musik och sång, framför allt i föreställningarna på Lilla scenen som ligger på Skolgatan.


11. Mitt barn behöver ha en ledsagare. Kan jag gå in gratis som ledsagare?

Ja, om du som förälder är anställd som ledsagare och kan uppvisa giltigt ledsagarbevis. Ett giltigt ledsagarbevis är utfärdat med personliga uppgifter på både ledsagaren och på personen som har en funktionsnedsättning. Om det finns särskilt intyg där en läkare tillagt att personen i fråga ständigt behöver uppsyn vid aktivitet liknande parkbesök, kan vi ge en ledsagarentré till en förälder utan eget intyg. Ledsagarens fribiljett hämtas i biljettkassorna utanför entrén.


12. Finns det namnarmband till barnen?

Ja, både utanför och innanför entrén finns det namnarmband där du kan skriva barnets namn och ditt telefonnummer.


13. Finns det hörslingor?

Ja, i Informationen finns ett antal bärbara hörslingor till utlåning för dig som har en hörselnedsättning. Systemet är trådlöst med en mottagare och en personlig hörslinga som man hänger runt halsen, alternativt i ett par hörlurar. I den mottagaren väljer du sedan vilken teatermiljö du vill lyssna på. Så om du exempelvis vill lyssna på föreställningen Sjörövarfabbes jänta med Pippi Långstrump i Villa Villekulla måste du vara i den miljön för att få bra mottagning.


14. Finns det amningsrum i parken?

Innanför entrén har vi inrett ett amningsrum. Där finns också skötbord.


15. Kan man ta med sig barnvagn överallt i parken?

Ja, förutom vid våra teatermiljöers åskådarplatser, men där finns det ytor där du kan parkera din vagn eller skrinda.


16. Vad händer med borttappade föremål?

Borttappade föremål efterfrågas i Information vid entrén. Där samlas alla upphittade föremål. Om föremålet ännu inte är hittat tas uppgifter och telefonnummer av gästen, varpå Informationen hör av sig när föremålet hittats.


17. Vad händer om jag tappar bort mitt barn?

Om du tappar bort ditt barn hjälper personalen dig mer än gärna att leta. Personalen tar ditt namn, telefonnummer och uppgifter om barnet och gör sedan ett allmänt utrop på komradion så att all personal kan hjälpa till att leta. Uppletande efter barn går snabbt och effektivt.